باربری در ولنجک ، اتوبار در ولنجک

باربری ولنجک ، اتوبار ولنجک : باربری و جابجایی وسائل و اسباب منزل و اداری در ولنجک

باربری در ولنجک ، اتوبار در ولنجک

باربری ولنجک ، اتوبار ولنجک : باربری و جابجایی وسائل و اسباب منزل و اداری در ولنجک

چگونه چک لیست مناسبی برای اسباب کشی منزل تهیه کنیم؟

همه ی ما فارغ از سطح درآمد و زندگی، حتما تاکنون چندین بار اسباب کشی خانه را تجربه کرده ایم. معمولا اولین تجربه در اسباب کشی، تجربه ناخوششایندی بوده است که در اسباب کشی بعدی به دلیل کسب تجربه های بیشتر بهتر و خوشایندتر شده است. با ما همراه باشید تا با ارائه راهکاری مناسب تجربه اسباب کشی را به بالاترین سطح ممکن ارتقا دهیم؛ حتی برای اولین تجربه اسباب کشی! راهکار ما بسیار ساده است و روشی است که در بسیاری از کارها انجام می شود. تهیه چک لیست و عمل به آن. این روش معجزه می کند.

چرا چک لیست اسباب کشی؟
بسیار اتفاق می افتد که در هنگام اسباب کشی خانه و رفتن به منزل جدید، مواردی را فراموش کرده و از قلم انداخته اید. ما در اینجا نکات مفیدی را در قالب لیستی از باید ها و نباید هایی که باید در هنگام جابجایی منزل رعایت کنید را ارئه می دهیم.

آیا آسان شدن سختی های اسباب کشی ممکن است؟
حتما تاکنون عبارت های نه چندان جالبی درباره اسباب کشی شنیده اید که شما را به وحشت انداخته است؛ از جمله: “اسباب کشی جز درد سر نیست!”، “اسباب کشی کابوسی وحشتناکه است!” یا “بریتانیایی ها می گویند: هر چند بار اسباب کشی معادل این است که یک بار دچار آتش سوزی شده باشید!” و … .
به هر حال اسباب کشی گریز ناپذیر است و حتی اگر ناخوشایند باشد ما می توانیم با راهکارهایی و با مدیریت از ناخوشایندی های آن بکاهیم.

مثبت اندیشی و انتقال حس خوب به فرآیند اسباب کشی
به جای ترس از اسباب کشی و ایجاد موج منفی در بین اعضای خانه به روی دیگر سکه و موارد مثبت فکر کنید تا اثر آن را در اعضای خانواده خود و فرآیند اسباب کشی ببینید. به طور مثال با خود بگویید: “از فردا در خانه ای جدید زندگی را شروع می کنم.”
“در منزلی نو صبح از خواب برمی خیزم.”
“در آشپزخانه ای جدید با امکانات تازه و فضایی نو به آشپزی می پردازم.” و از همه مهمتر در کنار خانواده ام زندگی بهتری را در محیطی متفاوتی شروع می کنم. اجازه دهید این حس مثبت در بین تمام افراد خانواده انرژی مثبتی ایجاد کند؛ مطمئنا تاثیر آن را خواهید دید.

بهترین و بدترین زمان اسباب کشی منزل کدام است؟
بهترین زمان: برای خانواده های بدون فرزند یا فرزندان دانشگاهی، زمان اسباب کشی زیاد اهمیتی ندارد. منتها برای خانواده های داراری فرزند کوچک و مدرسه ای، بهترین زمان، فصل تابستان است که فرزندان آنها به مدرسه نمی روند.
بدترین زمان: معمولا فصل زمستان به دلیل سردی هوای بدترین زمان برای اسباب کشی منزل می باشد.
البته بهترین و بدترین زمان اسباب کشی به عوامل مختلفی از جمله: موقعیت جغرافیایی منزل جدید، محل کار اعضای خانواده، محل تحصیل آنها و … بستگی دارد و می تواند برای خانواده های مختلف، متغیر باشد.
بعد از انتخاب زمان مناسب برای اسباب کشی به سراغ مواردی می رویم که باید در هفته ها یا روزهای نزدیک به اسباب کشی منزل مورد توجه قرار گیرند.

اسباب کشی فقط جمع آوری نیست!
در هنگام اسباب کشی تنها به فکر جمع آوری وسایل نباشید، به فکر انتقال آنها و بعد از انتقال و بازگشایی وسایل و چیدن آنها نیز باشید.
تغذیه روزهای نزدیک به اسباب کشی، روز اسباب کشی و چند روز پس از آن از جمله مواردی است که معمولا فراموش می شوند و در عملکرد اعضای خانواده تاثیر منفی و نامطلوبی می گذارد.
آدرس منزل جدید را بررسی کنید و کم ترافیک ترین زمان و مسیر رسیدن به آن را پیدا کنید و در روز اسباب کشی از آن استفاده نمایید.
اگر کودک خردسال دارید، در حین فرآیند اسباب کشی باید فردی یا مسئول رسیدگی و مواظبت از او کنید.

اسباب کشی فقط وسایل نیست!
در اسباب کشی به فکر آماده سازی خانه جدید هم باشید. البته آماده سازی فقط مربوط به نظافت منزل جدید نیست. مباحث مهم دیگری از قبیل: پرده های ساختمان، روشنایی منزل و چراغ ها، لوله کشی آب سرد و گرم، لوله کشی گاز، پریزهای برق و تلفن و … نیز مطرح است. برخی از این موارد اگر نیاز به تعمیر داشته باشند بهتر از قبل از اسباب کشی این کار انجام شود. همچنین حتما به بحث زیبایی سازی منزل جدید هم توجه کنید. اگر می خواهید خانه جدید را رنگ آمیزی، گچ کاری، کاشی کاری، آیینه کاری، تغییر در کف ساختمان و یا هر تغییر دیگری که اگر منزل خالی باشد راحت تر، بدون دردسر و سریع تر انجام می شود، انجام دهید؛ بهتر است آن را به قبل از اسباب کشی موکول نمایید.
البته موارد گفته شده تنها مربوط به منزل جدید نیست، سعی کنید منزل سابق خود را نیز تمیز و سالم تحویل دهید؛ همانطور که انتظار دارید منزل جدیدتان را تمیز و بی عیب و نقص تحویل بگیرید.

تمیز کردن وسایل هنگام اسباب کشی، آری یا خیر؟
اگر به جعبه های تمیز دسترسی دارید و نحوه انتقال هم به گونه ای است که بسته بندی ها تمیز باقی می مانند، توصیه می شود وسایل را ابتدا تمیز کرده و سپس بسته بندی نمایید تا در بسته گشایی در منزل جدید تنها آنها را در جای خود بچینید؛ در غیر اینصورت تمیز کردن وسایل را به بعد از اسباب کشی موکول نمایید.

وسایلی که نباید جمع آوری شود
برخی از وسایل از جمله مسواک، یک یا چند عدد محدود لیوان، قاشق، چاقو و … در کیف یا ساک یا حتی جعبه ای دم دست جمع کنید تا در صورت لزوم سریع به آن دسترسی داشته باشید.

وسایل مورد نیاز در اسباب کشی
شما در فرآیند اسباب کشی به جعبه های بزرگ و کوچک برای جمع آوری وسایل، حائل ها (روزنامه، کیسه های جباب دار و …) برای جلوگیری از تخریب وسایل داخل جعبه ها، ماژیک سر پهن مخصوص مقوا برای علامت گذاری و نوشتن مشخصات جعبه ها و کارتن ها، نوارچسب پهن و قوی یا طناب های محکم و ضخیم برای بستن و محکم سازی کارتن ها نیاز دارید.

درخواست کمک از اطرافیان یا آشنایان
در فرآیند اسباب کشی می توانید از همسایگان، اقوام و آشنایان کمک بگیرید. این کمک صرفا به صورت فیزیکی نخواهد بود، در برخی از موارد تجربه آنها می تواند به شما خیلی کمک نمایید. البته باید توجه داشته باشید بحث اسباب کشی با مهمانی متفاوت است و تعدد افراد ممکن است در اسباب کشی اخلال ایجاد کند. مضافا اینکه شما در حال جمع آوری وسایل هستید و امکان پذیرایی از افراد را ندارید. اگر افراد زیادی برای کمک به شما اعلام آمادگی کرده اند، می توانید آنها را مدیریت کرده و برخی صبح، برخی ظهر، برخی قبل از اسباب کشی، برخی روز اسباب کشی و برخی دیگر را در زمان مناسب به کار گیرید.

چه کسی بسته بندی کند؟
امروزه برخی از شرکت های ارائه دهنده خدمات اسباب کشی، مسئولیت بسته بندی وسایل را نیز بر عهده می گیرند. این مورد برخی معایب و برخی مزایایی دارد منجمله: این افراد در کار خود حرفه ای هستند بنابریان با سرعت  بالاتری این کار را انجام می دهند. در مقابل از آنجایی که  وسایل اسباب کشی متعلق به آنها نیست، ممکن است به اندازه خود شما حساسیت و دقت بالایی به خرج ندهند. انجام بسته بندی توسط شما کم هزینه تر خواهد بود و در عوض وقت و انرژی بالایی از شما می گیرد. در نقطه مقابل شرکت ها هزینه بیشتری از شما بابت بسته بندی طلب می کنند و این کار را در زمان کمتری انجام می دهند. شما برای بسته بندی به جعبه و یکسری حائل از جمله روزنامه، لباس، کیسه های حباب دار و … نیاز دارید و تهیه آنها ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد. از آنجایی که شرکت ها این موارد را به صورت عمده تهیه می نمایند، هزینه آنها کاهش خواهد یافت.

جعبه نو یا کهنه؟
اگر می خواهید از جعبه های نو عرضه شده توسط شرکت های حمل و نقل استفاده نمایید، هزنیه های شما افزایش خواهد یافت. در عوض اگر بخواهید از جعبه های کهنه استفاده کنید، احتمالا باید زمان بیشتری صرف کنید و از سوپرمارکت های محل بخواهید جعبه های بزرگ خود را دور نیندازند و در اختیار شما قرار دهند.
در هنگام استفاده از جعبه های کهنه باید توجه کنید که آنها سالم، محکم و تمیز باشند، در غیر این صورت ممکن است دچار مشکل شوید.

جعبه بسته بندی بزرگ یا کوچک؟
جعبه بزرگ: به تعداد کمتری جعبه بزرگ نیاز است و راحتر می توان آن را تهیه کرد. منتها جعبه های بزرگ وسایل بیشتری در خود جای می دهند و بنابراین سنگین تر خواهند بود و جابجایی آنها سخت تر می باشد. توصیه می شود وسایل کم وزن و پر حجم، مثلا لباس ها در جعبه های بزرگ جا داده شوند.
جعبه کوچک: تهیه تعداد زیادی جعبه کوچک کار مشکلی خواهد بود. در عوض جابجایی جعبه های کوچک آسان تر خواهد بود حتی اگر سنگین باشند. جعبه های کوچک مناسب وسایل سنگین و کم حجم هستند. همچنین توصیه می شود وسایل شکستنی در جعبه های کوچک جاسازی شوند و نه جعبه های بزرگ.

وسایل مشترک و وسایل اختصاصی
سعی کنید هر فرد وسایل مختص به خودش یا در حوزه خودش را خود جمع آوری کنید تا در هنگام بازگشایی جعبه ها هم خیلی سریع آنها را پیدا کند و مجددا بچیند. به طور مثال بچه ها خودشان وسایلشان را جمع آوری کنند یا وسایل آشپزخانه توسط مادر یا تحت نظر او جمع آوری گردد.

وسایل شکستنی و غیر شکستنی
طبیعی است که بسته بندی وسایل شکستنی با حساسیت بیشتری همراه خواهد بود. معمولا برای جلوگیری از صدمه دیدن این وسایل از یک سری حائل بین این وسایل استفاده می شود. این حائل ها می تواند روزنامه (روزنامه باطله)، لباس ها و حوله و پارچه، کیسه های حباب دار، یونولیت و … باشد. برخی از این موارد معمولا در خانه ها یافت می شوند و برخی دیگر را باید از بیرون تهیه کرد.

بسته بندی ترکیبی یا یکنواخت؟
برخی از بسته بندی ها ترجیحا باید از یک نوع جنس باشند اما برخی بسته بندی های دیگر بهتر است به صورت ترکیبی بسته بندی شوند. بگذارید در قالب یک مثال بیشتر توضیح دهیم. اگر جعبه کوچکی در اختیار دارید و می خواهید آن را به طور کامل از کتاب پر کنید، احتمالا نباید مشکلی خاصی پیش بیاید و بسته بندی سنگینی داشته باشید. اما اگر جعبه بزرگی در اختیار دارید و می خواهید آن را از کتاب پر کنید احتمالا با وزن سنگین مواجه خواهید شد. برای حل این مشکل توصیه می شود نصف یا یک سوم جعبه را کتاب و باقی آن را از وسایل سبک مانند لباس پر کنید. همچنین می توانید ظروف سنگین را در زیر جعبه و ظروف سبک و پلاستیکی را بروی ظروف سنگین بسته بندی نمایید.

نام گذاری بسته بندی ها
بسته بندی ها را بر اساس نوع آنها (شکستنی – غیر شکستنی)، مالکیت (پدر، مادر و فرزندان)، محل آنها (آشپزخانه، حمام و …) و … نام گذاری کنید تا در هنگام انتقال و بازگشایی آنها دچار مشکل نشوید. نام گذاری بسته بندی ها در اسباب کشی می تواند به دو صورت کلی دائمی و موقت باشد. در نام گذاری دائمی می توانید با ماژیک روی کارتن ها بنویسید، البته اگر می خواهید کارتن ها را نگهدارید این روش توصیه نمی شود.
اما اگر می خواهید جعبه ها را نگهدارید و مجددا از آنها استفاده نمایید، بهتر است اطلاعات مربوطه را روی کاغذی نوشته و سپس کاغذ را روی جعبه بچسبانید. در این روش مطمئن شوید که کاغذها به خوبی به جعبه ها چسبانده شده اند و به راحتی از آنها جدا نمی شوند؛ البته به فکر جدا کردند بی دردسر و سالم ماندن کارتن ها بعد از اسباب کشی نیز باشید.

بررسی  منزل سابق برای آخرین بار
پس از پایان بارگیری وسایل و بسته بندی ها، برای آخرین بار کمد ها، اتاق ها، کابینت، سرویس بهداشتی، حمام و … را چک کنید تا چیزی جا نمانده باشد.

وسایل اسباب کشی ماندگار
اگر امکان دارد و محلی برای نگهداری در اختیار دارید، وسایل و جعبه های اسباب کشی را یک جا نگهداری کنید تا در اسباب کشی بعدی بتوانید مجددا از آنها استفاده نمایید. همچنین می توانید این وسایل را به دوستان و آشنایانتان برای اسباب کشی امانت دهید تا آنها نیز از این وسایل بهره مند گردند. همچنین در هنگام خرید وسایل جدید می توانید جعبه و بسته بندی آنها را نزد خود نگه دارید تا در مواقع لزوم از جمله اسباب کشی از آنها استفاده نمایید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.